Sunday, April 18, 2021

h n poet.

भूलोक अतल पाताल देख
गत और अनागत काल देख
यह देख जगत का आदिसृजन
यह देख महाभारत का रण -

मृतकों से पटी हुई भू है
पहचान कहाँ इसमें तू है ॥

अम्बर में कुंतल जाल देख
पद के नीचे पाताल देख
मुठठी में तीनों काल देख
दुर्योधन! मेरा स्वरूप विकराल देख -

सब जन्म मुझी से पाते हैं
फिर लौट मुझी में आते हैं ॥


“davndgeet" 

चाहे जो भी फसल उगा ले,
तू जलधार बहाता चल।
जिसका भी घर चमक उठे,
तू मुक्त प्रकाश लुटाता चल।
रोक नहीं अपने अन्तर का
वेग किसी आशंका से,
मन में उठें भाव जो, उनको
गीत बना कर गाता चल।

तुझे फिक्र क्या, खेती को
प्रस्तुत है कौन किसान नहीं?
जोत चुका है कौन खेत?
किसको मौसम का ध्यान नहीं?
कौन समेटेगा, किसके
खेतों से जल बह जाएगा?
इस चिन्ता में पड़ा अगर
तो बाकी फिर ईमान नहीं।

तू जीवन का कंठ, भंग
इसका कोई उत्साह न कर,
रोक नहीं आवेग प्राण के,
सँभल-सँभल कर आह न कर।
उठने दे हुंकार हृदय से,
जैसे वह उठना चाहे;
किसका, कहाँ वक्ष फटता है,
तू इसकी परवाह न कर।

हम पर्वत पर की पुकार हैं,
वे घाटी के वासी हैं;
वन में ही वे गृही और
हम गृह में भी संन्यासी हैं।
वे लेते कर बन्द खिड़कियाँ
डर कर तेज हवाओं से;
झंझाओं में पंख खोल
उड़ने के हम अभ्यासी हैं।



 पर, जाने क्यों, नियम एक अद्भुत जग में चलता है,

भोगी सुख भोगता, तपस्वी और अधिक जलता है।

हरियाली है जहां, जलद भी उसी खण्ड के वासी,
मरु की भूमि मगर,रह जाती है प्यासी की प्यासी।

और, वीर जो किसी प्रतिज्ञा पर आकर अड़ता है,
सचमुच, उसके लिए उसे सब कुछ देना पड़ता है।

नहीं सदा भीषिका दौड़ती द्वार पाप का पाकर,
दुःख भोगता कभी पुण्य को भी मनुष्य अपनाकर।

पर, तब भी रेखा प्रकाश की जहां कहीं हँसती है,
वहाँ किसी प्रज्वलित वीर नर की आभा बस्ती है।

जिसने छोड़ी नहीं लीक विपदाओं से घबरा कर,
दी जग को रौशनी टेक पर अपनी जान गंवाकर।

नरता का आदर्श तपस्या के भीतर पलता है,
देता वही प्रकाश, आग में जो अभीत जलता है।

आजीवन झेलते दाह का दंश वीर-व्रतधारी,
हो पाते तब कहीं अमरता के पद के अधिकारी।

प्रण करना है सहज, कठिन है लेकिन, उसे निभाना,
सबसे बड़ी जांच है व्रत का अंतिम मोल चुकाना।

अंतिम मूल्य न दिया अगर, तो और मूल्य देना क्या?
करने लगे मोह प्राणों का - तो फिर प्रण लेना क्या?

सस्ती कीमत पर बिकती रहती जब तक कुर्बानी ,
तब तक सभी बने रह सकते हैं त्यागी, बलिदानी।

पर, महंगी में मोल तपस्या का देना दुष्कर है,
हंस कर दे यह मूल्य, न मिलता वह मनुष्य घर घर है।




क्षमा, दया, तप, त्याग, मनोबल सबका लिया सहारा
पर नर व्याघ सुयोधन तुमसे कहो कहाँ कब हारा?

क्षमाशील हो ॠपु-सक्षम तुम हुये विनीत जितना ही
दुष्ट कौरवों ने तुमको कायर समझा उतना ही

अत्याचार सहन करने का कुफल यही होता है
पौरुष का आतंक मनुज कोमल होकर खोता है

क्षमा शोभती उस भुजंग को जिसके पास गरल है
उसका क्या जो दंतहीन विषरहित विनीत सरल है

तीन दिवस तक पंथ मांगते रघुपति सिंधु किनारे
बैठे पढते रहे छन्द अनुनय के प्यारे प्यारे

उत्तर में जब एक नाद भी उठा नही सागर से
उठी अधीर धधक पौरुष की आग राम के शर से

सिंधु देह धर त्राहि-त्राहि करता आ गिरा शरण में
चरण पूज दासता गृहण की बंधा मूढ़ बन्धन में

सच पूछो तो शर में ही बसती है दीप्ति विनय की
संधिवचन सम्पूज्य उसीका जिसमे शक्ति विजय की

सहनशीलता, क्षमा, दया को तभी पूजता जग है
बल का दर्प चमकता उसके पीछे जब जगमग है




" SHAKTI AUR KSHAMA" 



Teen divas tak panth mangte, Raghupati sindhu kinare,
baithe padhte rahe chhand, anunay ke pyare.
Uttar mein jab ek naad bhi utha nahi saagar se,
uthi dhadhak adheer paurush ki, aag raam ke shar se,
Sindhu deh dhar trahi, trahi kahta aa gira charan mein,
charan pooj, daastan grahan ki,bandha moodha bandhan mein.


For three days Lord Raam kept asking the ocean for a passage
Sitting there he petitioned using the sweetest words to engage
When in response there was not a whisper from the sea
A raging fire of endeavor rose from Raam’s body
The ocean took human-form ‘N supplicated to Raam
Touched his feet, was subservient a slave he had become


Kanya S

 Lord Vishwakarma is the architect of the Gods and the Devas. He is also hailed as the one who designed the Universe. Engineers, carpenters, architects, mechanics, sculptures etc. worship him as he is believed to be the God of all these skills. Devotees offer their prayers to him on the day Kanya Sankranti, i.e. the first day of the sixth Hindu month as per the Solar calendar.

Mantra 1

OM Vishwakarmaya Namah

Shilpakari Namo Namah

Mangalkari Namo Namah

Chakradhari Namo Namah

Mantra 2

OM Aadhara Shaktape Namah

OM Kumayi Namah

OM Anantam Namah

OM Prithivyay Namah


Jai Shri Vishwakarma, Prabhu, Jai Shri Vishwakarma

Sakal srishti ke karta, rakshak shruti dharma

Jai Shri Vishwakarma Prabhu

Aadi srishti mein vidhi ko shruti updesh diya

Jeev Maatra ka jag mein, gyaan vikas kiya

Jai Shri Vishwakarma

Rishi Angira ne tap se, shanti nahin payi

Dhyaan kiya jab prabhu ka, sakal siddh aayi

Jai Shri Vishwakarma

Rog grast raja ne jab aashray leena

Sankat mochan bankar door dukh keena

Jai Shri Vishwakarma 

Jab rathkar dampati, tumhari ter kari

Sunkar deen prarthana, vipati hari sagari

Jai Shri Vishwakarma 

Ekanan, chaturanan, panchanan raje

Dwibhuj, chaturbhuj, dashabhuj, sakal roop saje

Jai Shri Vishwakarma 

Dhyaan dhare jab pad ka, sakal siddhi aave

Mann duvidha mit jave, atal shanti paave

Jai Shri Vishwakarma 

Shri Vishwakarma ki aarti, jo koi nar gave

Kehat Gajanan swami, sukh sampati pave

Jai Shri Vishwakarma

Rakṣoghna-mantras

 


Rakṣoghna-mantras literally means ‘mantras that destroy evil spirits’.

Prayers addressed to deities like Agni or Indra and Soma to ward off such evil spirits are found in quite a few places in the Ṛgveda. These hymns are known as Rakṣoghna-mantras.

Chanting of Rakṣoghna-mantras

They are chanted at the appropriate places in sacrifices like:

  • Consecrating a newly-built house
  • Prevent abortion in a woman who has conceived
  • Others

Classification of Rakṣoghna-mantras

These mantras can be classified into 5 groups.

First Group

The first group comprises of 15 mantras. They are all addressed to Agni as Rakṣohā. He is compared to a king going on invasion for conquest and requested to destroy the rākṣasas or demons.

Second Group

The second group has 25 mantras. They are addressed to Indra, Soma, Agni and Maruts. Here also the prayers are addressed for the total annihilation of rākṣasas and asuras by pushing them into the nether worlds from where there is no return.

Third Group

The third group is made of 25 mantras. They are addressed to Agnī Rakṣohā with a request to burn up all the evil spirits who are trying to disturb the Vedic sacrifices.

Fourth Group

The fourth group has 9 mantras. It also addresses the Agnī Rakṣohā and praises him. He is then requested to destroy the female fiends called Yātudhānīs.

Fifth Group

This is the last group having only 6 mantras. These mantras contains a special prayer indirectly addressed to Agni to destroy all the diseases in a pregnant woman so that abortion or miscarriage is prevented.

Friday, April 16, 2021

Srinivasa M By BMK

 Srinivasaya Veda viditha vishwaroopaya

Shrithajana nandadayadayamangalam
Venkateshaya sankatagamochanaya Vara
Shashankakotisundaraya shubra mangalam
Sarvagayakapriyaya sarvamathamohithaya Srinivasaya Veda viditha vishwaroopaya

Shrithajana nandadayadayamangalam
Venkateshaya sankatagamochanaya Vara
Shashankakotisundaraya shubra mangalam
Sarvagayakapriyaya sarvamathamohithaya
sarvabhuvana janahithaya sarvamangalam
Mangalampalli vamshajaatha baalamurali Krishna
Madhuraganamohithayamahithamangalam
 
sarvabhuvana janahithaya sarvamangalam
Mangalampalli vamshajaatha baalamurali Krishna
Madhuraganamohithayamahithamangalam
 

Thursday, April 15, 2021

samaham

 samo ’ham sarva-bhuteshu na me dveshyo ’sti na priyah

ye bhajanti tu mam bhaktya mayi te teshu chapyaham.

The rainwater falls equally upon the earth.  Yet, the drop that falls on the cornfields gets converted into grain; the drop that falls on the desert bush gets converted into a thorn; the drop that falls in the gutter becomes dirty water; and the drop that falls in the oyster becomes a pearl.  There is no partiality on the part of the rain, since it is equitable in bestowing its grace upon the land.  The raindrops cannot be held responsible for this variation in results, which are a consequence of the nature of the recipient.  Similarly, God states here that He is equally disposed toward all living beings, and yet, those who do not love Him are bereft of the benefits of His grace because their hearts are unsuitable vessels for receiving it. 

agnihotra

 At Sunrise


sooryáya swáhá, sooryáya idam na mama
(after the word swáhá, add the first portion of rice/ghee into the fire)

prajápataye swáhá, prajápataye idam na mama
(after the word swáhá, add the second portion of rice/ghee into the fire)

This completes morning Agnihotra.


At Sunset


agnaye swáhá, agnaye idam na mama
(after the word swáhá, add the first portion of rice/ghee into the fire)

prajápataye swáhá, prajápataye idam na mama
(after the word swáhá, add the second portion of rice/ghee into the fire)

This completes evening Agnihotra.
(á is pronounced like a in ‘father’)


This to be performed at the exact time of sun rise and sun set. 

The bhasma can be taken as Prasad it has the property to cure many ailments I understand.

Dehi Tava Pada

 

Pallavi

dēhi tava pada bhaktim
vaidēhi patita pāvani mē sadā


O Mother Vaidehi - Redeemer of the fallen! 
Deign to bestow on me unceasing devotion to Your holy feet.
Anupallavi
aihikāmuṣmika phaladē
kamalāsanānanyaja vara jananī (dēhi)
O Mother who bestows the fruits of this world and the next world! O Blessed Mother of Brahma – seated in Lotus and Cupid!

Charanam

1. kalaśa vārāśi janitē
kanaka bhūṣaṇa lasitē
kalaśaja gīta muditē
1kākutstha rāja sahitē (dēhi)
1. O Mother born in the Ocean of pitcher of nectar! O Mother resplendent with golden ornaments! O Mother who enjoys the songs of sage Agastya – born of pitcher!
 O Mother united with King Sri Rama of the lineage of Kakutstha!

2. akhilāṇḍa rūpiṇi
aḷi kula nibha vēṇi
makha saṃrakṣaṇa rāṇi
mama bhāgya kāriṇi (dēhi)

O Mother of the form of the entire Universe! O Mother whose tresses are dark like a  swarm of bees!
 O Queen of Sri Rama – protector of sacrificial oblations! O Cause of my fortune!


3. śaraṇāgata pālanē
2śata mukha mada damanē
taruṇāruṇābja nayanē
tyāgarāja hṛt-sadanē (dēhi)

 O Protector of those who have sought refuge! O Destroyer of the arrogance of  Ravana – hundred headed!
O Lotus eyed resembling early dawn! O Mother abiding in the heart of this Thyagaraja!